Piest je diel motora, ktorý určite treba meniť preventívne a ušetrí Vám to veľa nepríjemností, ktoré by mohli nastať pri zanedbaní tejto výmeny.
Výrobca motocyklov alebo piestov udáva intervaly výmeny a tieto údaje nie sú neopodstatnené keďže ich udávajú výrobcovia, ktorí tieto diely vyrábajú, skúmajú a zdokonaľujú. Ale pre bežného jazdca sú veľakrát tieto odporúčané intervaly nadštandardné a finančne náročné.
Opotrebenie piestu ako aj iných dielov závisí od výkonnosti, štýlu jazdy, spôsobu údržby motocykla, podmienkach v ktorých jazdí a kvality používaných dielov. Preto sa nedá striktne určiť termín kedy piest meniť. Každý jazdec má tento termín iný a musí si ho zistiť zo svojich skúseností z predošlých výmen.
Každopádne zo skúseností, ktoré sme rokmi nazbierali neodporúčame používať piest viac ako:
2T |
|
85 ccm |
30 mth |
125 ccm |
40 mth |
250 - 300 ccm |
70 mth |
|
|
4T |
|
250 ccm |
60 mth |
450 ccm |
80 mth |
Tieto časy sú odhad kedy piest dosiahne svoj servisný limit, za predpokladu bežného používania a napriek tomu, že motocykel stále „funguje“ , neodporúčame tento limit presiahnuť.
Pri závodnom používaní by ste sa k tomuto limitu vôbec nemali priblížiť, pretože výraznejšia strata výkonu nastáva približne v polovici týchto limitov.
Samozrejme nájdu sa jazdci, ktorí najazdia podstatne väčšie mth na piestoch, ale neuvedomujú si, že výrazne zvyšujú opotrebenie valca, väčšie trenie, prehrievanie motora a tým aj opotrebenie ostatných dielov motora. O riziku prasknutia piestu a následných škodách nehovoriac.
Neodporúčame držať sa vety: „Veď to funguje, netreba to riešiť.“
Väčišnou sú následné náklady na opravu motora niekoľkonásobne väčšie.